Magyarország nyitólapja
nyitólapomnak
kedvenceimhez
Az oldal ismertetése
Saab Repülőgépek képes leírás - Saab.tlap.hu
részletek »

Saab Repülőgépek - Saab.tlap.hu

Képes leírás

Itt vagy: saab.tlap.hu » Saab Repülőgépek
Keresés
Találatok száma - 8 db
JAS 39 Gripen

JAS 39 Gripen

A JAS 39 Gripen ( svédül Griff, illetve elfogás) negyedik generációs könnyű vadászbombázó repülőgép, amelyet a svéd Saab, Ericsson, Volvo és Celsius Aerotech cégekből megalakult konzorcium, az Industrigruppen JAS gyárt. Tervezésénél alapvető szempont volt a többfeladatúság, amit a típusneve is tükröz, a JAS a Jakt (Vadász), Attack (Támadó), Spaning (Felderítő) szavak rövidítése. A típust 1996-ban állították szolgálatba a Svéd Királyi Légierőben, amely összesen 204 repülőgépet (176 együléses+28 kétüléses) rendelt. Eddig a Cseh Légierő (12+2 db), a Magyar Légierő, (12+2 db) a Dél-Afrikai Légierő (19+9 db), és a Thai Királyi Légierő (12 db) vásárolta meg a típust. A cseh és magyar megrendelők részére gyártott vagy átalakított változatok NATO-kompatibilisek.

 A Gripen vadászrepülő

A Gripen vadászrepülő

A Gripen az első olyan negyedik generációs, többcélú harci repülőgép, amelyet már rendszerbe állítottak. A Gripen képes fellépni a jelen és a jövőbeli légi fenyegetésekkel szemben, ugyanakkor megfelel a szigorú békeidőbeli repülésbiztonsági és megbízhatósági követelményeinek, továbbá biztosítja a kiképzés hatékonyságát és az alacsony működési költségeket.

Mit tud egy magyar Gripen?

Mit tud egy magyar Gripen?

Magyarország 14 darab JAS-39 harci gépet rendelt a svéd gyártótól, melyekkel az orosz MiG-29 Fulcrum vadászgépeket váltják fel. Magyarország a harmadik olyan nemzet Svédország és Csehország után, mely negyedik generációs Gripen harci repülőgépet üzemeltet, ugyanakkor Dél-Afrika is megrendelte a típust. Hazánkba a legmodernebb C és D verziójú vadászrepülőgépek érkeztek, melyek színes kijelzős pilótafülkével, visszahúzható légi utántöltő csonkkal vannak felszerelve, illetve teljes NATO interoperábilis képességgel rendelkeznek. A Gripent 1997-ben állították szolgálatba a svéd légierőnél, ahol a 204 vadászrepülőt rendeltek meg, köztük 28 kétüléses harci gépet, és az öt teljes körben működtetett, többcélú repülőraj eddig több mint 40.000 repülőórát teljesített. 1999 decemberében Dél-Afrika 28 (19 együléses és 9 kétüléses) harci gépet rendelt a jelenlegi gépállomány cseréjének érdekében. Azóta Magyarország 14 (12 együléses és 2 kétüléses) Gripent rendelt, és a Cseh Köztársaság szintén a Gripent választotta (12 együléses és 2 kétüléses változatot) védelmi igényeinek kielégítésére. Magyarország és a Cseh Köztársaság elsőként alkalmazza a Gripent a NATO-n belül.

JAS-39 Gripen

JAS-39 Gripen

Mint a legtöbb repülőgép esetében a JAS-39-esnél sem sikerült a fejlesztéskor meghatározott üres tömeget megtartani. Az eredetileg 5 750 kg-os üres súly a Batch 3 sorozatú gépek esetében már majdnem 7 t-t tesz ki. A sárkány anyagának nagy része, közel 60%-a hagyományos alumínium ötvözet. Mindössze hat százalékot tesz ki a titánium és a felhasznált anyagok közel negyede nagy szilárdságú, korrózióra érzéketlen szénszállás műanyag, amellyel jelentős súlycsökkenést tudtak elérni. Ezeket főleg a vezérsíkoknál, kormányszerveknél és különböző ajtóknál, fedeleknél alkalmazták. A gépek tervezett élettartama 8 000 repült óra, amelyet azonban szintén nem sikerült tartani. Az első sorozat gépeinél mindössze 3 000 - 4 000 óra az élettartamuk, míg a legújabb C/D sorozathoz tartozóknak is csak 6 000. A szárnyak közötti törzsszekcióban helyezték el az üzemanyagtartályt, amely egészen a hajtóművekig hátranyúlik. A függőleges vezérsík mellett találhatóak azok a kis szerelőnyílások, amelyek a speciális csörlők elhelyezésére szolgálnak. Ezekkel lehet a hajtóműcserét elvégezni. A hajtóműcseréhez nem szükséges szétbontani a törzsszekciót.

JAS-39 Gripen harci repülő

JAS-39 Gripen harci repülő

Svédország önálló fejlesztésű, olcsón üzemben tartható többfeladatú könnyű harci repülőgépe. A legkisebb negyedik generációs vadászgép. A Saab, az Ericsson, a Volvo, a Saab Avionics és az FFV Aerotech fejlesztette. A gyártásban a BAe is részt vett a futóművek és a szárnycsatolás gyártása révén (2003-ban kivonult). A JAS a Jakt, Attack och Spaning hármas rövidítése, vagyis vadász, támadó és felderítő. 1988-ban repült először, a svéd légierő 1997-ben állította szolgálatba. Kis tömegéhez mérten óriási tömegű fegyvert lehet rá függeszteni: 8500 kg-t. (Összehasonlításul: a Eurofighter csak 6500 kg-t.) Ez éppen a duplája, mint elődjének, a JAS-37 Viggennek. Kacsa előszárnyas, deltaszárnyú gép, mint a többi új fejlesztésű európai gép, a Eurofighter és a Rafale, vagy elődei, a Viggen és a J-35 Draken (utóbbi előszárny nélkül). Ez kitűnő manőverező képességet ad neki. Alkalmas légvédelemre, amennyiben bevethetők repülőgépek, helikopterek és rakéták elfogására. Különösen rugalmas, Svédországban több száz ideiglenes támaszponton tölthetik és fegyverezhetik fel, országúton is fel és leszállhat.

Saab Grippen JAS 39C

Saab Grippen JAS 39C

Itt megláthatod a Gripent akció közben. Megismerheted azt a gépet amely hazánk légterét védi. Bemutató videó mely összefoglalja a vadászrepülő összes előnyét, és képességeit.

Saab repülőgyártás

Saab repülőgyártás

A repülőgépgyártás a vadászgépekre összpontosul, jelenleg a JAS 39 Gripen a fő modell. A Saab az 1930-as évek óta gyárt repülőgépeket, a Gripen tisztán sugárhajtású elődei Tunnan, a Lansen, a Draken és a Viggen voltak. Az utolsó polgári modellek, melyekek a Saab készített, a Saab 340 és a Saab 2000 voltak. Mindkettő közepes hatótávú, turbólégcsavaros utasszállító gép. A gépek fejlesztése és gyártása Linköpingben folyik. 1995-ben a British Aerospace-szel (BAE Systems) közösen megalakult a SAAB-BAE Gripen AB, a Gripenek nemzetközi igényekhez alakítása, gyártása, forgalmazása és ellátása céljából. Az együttműködést 2001-ben meghosszabbították a Gripen International megalakításával, ugyanabból a célból. A BAE tervezett egy továbbfejlesztett szárnyat, amit később gyártani is kezdtek, a repülőgépvázak 45%-a exportra került. A Saab Military Aircraft felelős teljes egészében a 'repülőgép-rendszerekért', ide értve a fejlesztést és gyártást, tesztelést és szállítást.

SAAB JAS-37 Viggen

SAAB JAS-37 Viggen

A SAAB cég számos különböző típusú repülőgépet fejlesztett ki és gyártott a svéd légierő számára. A sok között az egyik legsikeresebb és legsokoldalúbb repülőgép a SAAB JAS-37 Viggen. A kezdetek: A Svenska Aeroplan AB - SAAB - az 1930-as évek végén kezdte meg működését, külföldi repülőgépek licenc szerződés keretében történő gyártásával. Az első SAAB tervezésű repülőgép a SAAB B17 volt. A II. Világháború időszakában további két repülőgép került kifejlesztésre; a SAAB B18 és a SAAB J21. A háború után a sugárhajtású (jet) repülőgépek egyre inkább a hadsereg figyelmét is felkeltették. A SAAB J21-et újratervezték sugárhajtóművel, és a gép először 1947-ben emelkedett a levegőbe. Ezek után gyors egymásutánban jött a SAAB J29 Tunnan 1948-ban, a SAAB A32 Lansen 1952-ben és a SAAB J35 Draken 1955-ben.

Tuti menü